# Finns produkten i lager?

Hos iMusic lagerför vi i princip inte de varor vi säljer. I vissa fall finns dock varor i lager. Varor som finns i lager är märkta som "I lager" i fältet "Förväntad leveranstid". Dessa kommer, beroende på tidpunkten för beställningen, vanligtvis att skickas samma dag som du gjort beställningen, såvida inte beställningen innehåller varor som inte finns i lager. Om du har valt att hämta varan i lager på vår adress kommer du att kunna hämta den under våra öppettider samma dag. Detta gäller även om du har beställt en eller flera varor som inte finns i lager.

Varor som inte finns i lager kommer att stå märkta med ett antal arbetsdagar i fältet "Förväntad leveranstid", t.ex. "2-3 arbetsdagar". Dessa varor måste vi först beställa till vårt lager från en leverantör och angiver därför en ungefärlig som det tar för varan att komma till oss.

Om det är oklart när varan kan levereras till dig, t.ex. om du vill vara säker på att den dyker upp till en födelsedag eller liknande, så är du mer än välkommen att ringa oss på telefon +45 86 13 73 43 för att höra om det är möjligt.

# När kommer min beställning att levereras?

Om varan finns i lager skickar vi den samma dag som vi får din beställning under förutsättning att den görs innan kl. 13 en vardag. Alternativt skickar vi den dagen efter. Om det finns en uppskattad leveranstid på beställningen så är den korrekt.

# Hur lång är leveranstiden?

Du kan alltid se leverans och annan information om varje titel genom att klicka på omslaget eller titeln, till exempel i resultatet av din sökning. Leveranstider uppdateras dagligen, baserat på den normala leveranstiden från den valda leverantören. I vissa fall kan det avvika i båda riktningarna!

# När kommer varorna att skickas om jag har beställt flera produkter?

Som utgångspunkt skickas alla artiklar i EN försändelse och alltså först efter vi har tagit emot de sista varorna från vår leverantör.

# Var kan jag se beställningsstatus för min order?

Ja. Du kan alltid logga dig in i ditt kundprofil och kolla under "Mina beställningar" hur orderstatus är.

# Jag kan se i min beställningsstatus att betalningen inte är genomförd. Varför?

När beställningen betalas med kreditkort dras inte beloppet från ditt konto innan produkten har skickats till dig.

# Hur mycket kostar frakten?

Fraktkostnaderna varierar allt efter antal varor, vikt och fraktalternativ (Postnord, DHL, GLS eller UPS). Försök att beställa det du vill ha och se sedan i steg 2 under Checkout vilka fraktalternativ som är aktuella för din order och de exakta fraktkostnaderna innan du slutför din beställning.


Du kan välja mellan följande fraktalternativ:

GLS Pakkeshop: från 158 SEK (max. 20 kg)

Postnord Home (leverans till privata adresser): från 177 SEK (max. 20 kg)

Postnord Tracked: från 48 SEK (max. 2 kg)

UPS Express (leverans till privata adresser): från 182 SEK

UPS Express Access Point: från 130 SEK

UPS Standard (leverans till privata adresser): från 163 SEK

UPS Standard Access Point: från 112 SEK

DHL Express (leverans till privata adresser): från 324 SEK


För leveranser med ett varuvärde över 1000 SEK erbjuder vi gratis frakt till adresser i Sverige. Vi bjuder på den billigaste frakten till avhämtningsställe. Andra leveransalternativ är fortfarande tillgängliga mot betalning.


När ordern är skickad från vårt lager är leveranstiden vanligtvis ca. 2-4 arbetsdagar för standardfrakt och ca. 1-2 arbetsdagar för expressförsändelser. För alla fraktalternativ tillhandahåller vi en spårningslänk i bekräftelsen att din order är skickad, som du också kan hitta i din orderöversikt i din kundprofil.

# Varför levererar ni inte mot postförskott?

Eftersom många vägrar att ta emot en order när den levereras eller inte löser ut paket ifrån posten vilket resulterar i höga kostnader.

# Varför avvisas mitt kreditkort?

Den vanligaste orsaken till avvisade debiteringar är på grund av felskrivning. Försök igen, men se till att du anger
*Kort-(inte kontonummer). De 16 stora siffror på kortets framsida.
* Månad och år: T.ex. 10/12 betyder 10. månad år 2012. Inte 12. månad 2010!
* Kontrollsiffra: Se förklaring genom att klicka på frågetecknet vid inmatningsfältet.

# Vad är ViaBill?

We do offer the following payment methods:

* Credit card (Mastercard, Visa Card, American Express, DinersClub)

* Paypal

* Klarna (only some countries)

* Apple Pay

The payment methods offered may vary from country to country. Try ordering what you want, and you can see which payment methods apply for your address on Step 3 in Checkout.

Be aware that even though you are authorizing your payment upon placing your order, the final charge from iMusic will take place upon dispatch of your order. In some cases you can see a transaction on your account from the beginning, which only is an expression for the reservation of the order amount.

As payment authorizations might expire after approx. one month (different for each payment method), we might ask you to reauthorize your payment by email, if necessary.

# Kan jag ångra en beställning som ännu inte har skickats från er?

Du kan när som helst ångra eller annullera en beställning som inte ännu är skickad, utan att ange orsak. Detta gör du enklast genom att kontakta oss via telefon eller email men tänk på att vi svarar på skriftliga meddelanden endast under våra öppettider.

# Kan jag ångra ett köp när varan/varorna är mottagna av mig?

The deadline for canceling an order is 14 days from the date on which you received the items or on which a third party you have appointed, who is not the carrier, takes possession of the product delivered.

To cancel your order, you will need to notify us of the cancellation. You can do this by sending an email to info@imusic.dk and stating that you want to cancel the purchase. You are also welcome to call our customer service in Denmark at +45 86 13 73 43 (Central European Time). In case you want to call, check our office opening hours and possible time difference in advance.

You cannot cancel by refusing to receive the item or by refraining from picking it up without giving notice that you are canceling. You must send your message stating that you are canceling your purchase before the cancellation deadline.

We reserve the right not to refund the shipping costs of your original order and charge for return freight, applying customs and other fees, if we have not been notified of the return of your order in advance.


In order to be eligible for a return of any items, please make sure that:

* The items were delivered during the last 14 days

* The item seal has not been broken

* You have informed iMusic about the return in advance

* You ensure proper packing when returning the items to iMusic

* You have paid for return shipping (se also the next paragraph)


We reserve the right to refuse returns of any items that do not meet the above return conditions.

# Returer av varor och leveransavgifter

You are responsible for any shipping costs and other fees for returning goods to us. Ensure that the items are well protected during shipping, we will not refund any items that have been damaged during the return shipment to iMusic.


Please send returning goods to the following address:

iMusic A/S

Sindalsvej 36

DK-8240 Risskov

Denmark


Please include a short message stating your name and order number to ensure smooth handling of your return at our warehouse.

Items must be returned unused, undamaged and in their intact, original wrapping. You will have to pay the return postage. Returned items sent as "cash on delivery" will not be accepted.

However, if a customer outside the EU neglects to pay for possible import taxes, customs duty or other fees applying upon arrival to the final country or refuses to receive the shipment, iMusic will withdraw shipping costs, shipping costs for the return to Denmark and an additional administration fee of 10 EUR before refunding the remaining amount paid.

# Reklamation - om något är fel med varan

Om du köper en vara och du märker att något är fel på den - t.ex. ett material- eller tillverkningsfel, eller att den levererade produkten inte motsvarar innehållet i den produktbeskrivning som angavs vid beställningstillfället - så har du rättigheter enligt köplagen. Du kan reklamera varan pga defekter inom 24 månader från leveranstidpunkten genom att kontakta oss på info@imusic.dk eller tel +45 86 13 73 43. Vi ber dig att ange en så detaljerad beskrivning som möjligt vad problemet är. Om du reklamerar mer än 6 månader efter mottagandet av föremålet måste du kunna bevisa att felet var närvarande när du mottog varan. Under de första sex månaderna ligger dock bevisbördan hos iMusic.


Om klagomålet är motiverat förbehåller vi oss rätten att byta artikeln i första hand, om inte annat överenskommits. Om utbyte inte kan ske inom rimlig tid kan du få tillbaka pengarna. Om varan behöver bytas ut skickar iMusic ett returblankett med förskott på portokostnaden för att täcka retur av det defekta föremålet. När artikeln har returnerats kommer den att inspekteras och om klagomålet är motiverat skickar iMusic en ny vara. Om klagomålet inte anses motiverat debiteras kunden alla fraktkostnader i klagomålet. Om du väljer att returnera varan på ett annat sätt än vad vi rekommenderat kommer vi att återbetala det belopp som det skulle ha kostat oss om du hade använt returetiketten, men bara om klagomålet är motiverat.

Inspektion av returvaror kan ta upp till 7 arbetsdagar.


Reklamation av vinyler

Kontakta alltid vår kundtjänst innan du returnerar en vara (GLÖM INTE ATT ANGE BESTÄLLNINGSNUMMER).

När du köper vinyl måste klagomålet göras inom rimlig tid efter mottagandet av artikeln. Vi behandlar klagomålet så snart som möjligt och skickar en fraktetikett för retur av varan om utbyte/reparation av varan anses nödvändig.

För att få ersättning i p.g.a. klagomål måste defekten/skadan skett innan du får varan. Om skadan orsakades p.g.a. att mottagaren använt varan ger iMusic ej ersättning. Defekter i själva mediet måste vara hörbara. Kosmetiska förhållanden, såsom skivplåt, anses inte vara kvalificerade för klagomål om ljudkvaliteten inte påverkas väsentligt.

Om klagomålet inte anses motiverat kommer alla leveranskostnader i klagomålet att debiteras kunden.


Reklamation - K -pop

K-pop (koreansk pop) är en speciell produktkategori, där varje produkt vanligtvis finns i flera olika versioner, som distribueras slumpmässigt som standard.

Du är alltid välkommen att skriva en kommentar om en föredragen version när du skickar en beställning (du kan skriva en kommentar om steg 2 under utcheckningen). Vi kan dock inte garantera tillgängligheten för den föredragna versionen. Vi gör vårt bästa för att tillgodose alla preferenser som anges i kommentarerna, men vi förbehåller oss rätten att tillhandahålla en annan version om den föredragna versionen inte är tillgänglig.

Om du har fått en annan version än önskad och du vill returnera den mottagna versionen omfattas du fortfarande av ångerrätten. Som köpare ansvarar du för returkostnaderna.

# Kan jag spara varorna till senare?

You can save items to order them later by either parking your shopping cart (only possible in some instances) or by creating a wish list. Please see the next two paragraphs for further information.

Please be aware that it is not possible to reserve items in any of those two possibilities, and stock status and prices might change and be updated in the meantime.

# Kan jag spara varukorgen?

If you have accepted cookies, have chosen the remember me function and depending on your browser settings, your shopping cart can be parked for at least 48 hours. If you want to park items longer than that, please use the wish list function.

We do not recommend parking your shopping cart though. Please be aware that items in a parked shopping cart are NOT reserved and can be sold out in the meantime. In rare cases prices can also be adjusted while a cart is parked, if prices are updated in the meantime.

# Kan jag skapa önskelistor?

Ja, du kan enkelt flytta en produkt till önskelistan/spara din varukorg. Klicka bara på "önskelistor" längst ner i menyn (logga in först) och lägg till produkter från korgen till önskelistan som lagras till den dag du vill lägga varor i korgen igen. Du kan ha hur många önskelistor (eller "sparade varukorgar") som helst.

# Kan jag skicka önskelistor (med varor som jag har hittat) till familj och vänner?

Ja. Önskelistor kan enkelt skickas till familj och vänner! Klicka på "önskelistor" (logga in först).

# Varför finns det ofta flera priser på samma titlar?

Vi har alltid som mål att köpa in varor till de bästa priserna. Vissa artiklar kan levereras snabbare för ett högre pris, och en vara med en lång leveranstid från en annan leverantör kan ha en lägre prislapp. Vi väljer att informera detta direkt till våra kunder, och därför erbjuds några varor flera gånger med olika priser och leveranstider.

# Varför finns det inte svenska undertexter på min musik-DVD?

Musik-DVDs har sällan textning på andra språk än de stora språken. Ibland bara i intervjuer etc. med icke engelsktalande artister.

# Vad betyder "O.S.T." eller "OST"?

Vanlig förkortning för musik som användes i filmen: Original Sound Track

# Logga in: ”Fel lösenord”

Läser du talet 0 som bokstaven O? Eller bokstaven I som nummer 1?

# Logga in: Jag har glömt mitt lösenord. Hur gör jag?

Försök att ange ditt lösenord ändå. Om det är fel, kommer ett e-postmeddelande skickas till dig med dina inloggningsuppgifter.

# Logga in: När jag loggar in så får jag meddelandet "Inga användare med denna e-postadressen", även om jag är en registrerad användare.

När du skapade din kundprofil uppgav du antingen en annan e-postadress eller så handlar det om en felstavning. Skicka e-post till info@imusik.dk skriv "inloggningsproblem" och uppge ditt telefonnummer. Vi kommer att kontakta dig nästa arbetsdag.

# Logga in: När jag försöker logga in så kommer bara inloggningssidan upp igen (där jag angiver e-postadress och lösenord).

Antingen är webbläsarens inställningar felaktiga: Tryck [F5]-knappen och därefter [Enter].
Eller är du redan inloggad. Titta i det övre vänstra hörnet under iMusic-logo: Om det redan finns användarnamn och (ditt) namn, -då är du redan inloggad.

# Kan jag själv ändra lösenordet?

Ja, du kan enkelt ändra ditt lösenord genom att logga in och klicka på Min sida i menyn längst ner till vänster.

# Vid beställning får jag felmeddelandet: "Security failure. Data decryption error."

Säkerheten i vårt system kräver en av de nyare versionerna av webbläsare.

# Varför får jag får inga emails ifrån iMusic?

Den vanligaste orsaken till att email från iMusic inte når mottagaren är på grund av att användaren har uppgett fel e-postadress.

Kontrollera först att du har angett rätt e-postadress genom att gå till Användarinformation och dubbelkolla stavningen i fältet för e-post. Det kan också bero på ett spamfilter från e-postleverantören som är inställd på fel sätt. Har du till exempel en Hotmail-postlåda, så ta gärna en extra koll i dess skräppost-mapp. En annan vanlig orsak till att epost inte kommer fram är att din brevlåda är full. E-postleverantörer (t.ex. hotmail.com) har en max. gräns för hur mycket utrymme en brevlåda får ha. Om brevlådan är full kan e-post inte mottagas. Man bör alltid ta bort oviktig läst e-post, så det finns plats för nya.

# Hittade du inget svar på din fråga?

Du är naturligtvis välkommen att kontakta oss här.